itsreallymefromtheinside

29 Januari 2013

bismillahirrahmanirrahim
allahumma solli 'ala muhammad
wa'ala alihi wasohbihi wasallim

kalam pembuka bicara buat catatan luahan diari dan rasa hati yang sudah sekian lama ditinggalkan. sungguh pd setiap penciptaan langit dan bumi terdapat tanda2 kebesaran dan kekuasaan Allah bg mereka yang berfikir.
fuh! fuh! (gaya meniup habuk dan debu yang dah bersawang berabad lamanya)

thummalhamdulillah, wahamdan syukurillah. pada Allah Tuhan yang telah melancarkan perjalanan jejari ini untuk menulis dan mungkin juga berkongsi selembar kisah hidup yang mungkin sedikit sebanyak mempunyai persamaan seperti mereka2 yang sedang mengikuti dan sedang membaca blog ni. terpanggil untuk melakarkan sesuatu dalam keheningan malam yang padanya ad ketenangan yang tak tergambar pd kaca mata hati.

"wahai jiwa yang tenang. kembalilah kepada tuhanmu dgn hati yg redha dan diredhaiNya."
(89:27 & 28)

alhamdulillah pengajian degree bru je berakhir (amin) dengan berakhirnya sebuah perjalanan menuju negeri asing lg terpencil yang kukira tidak terdapat jiwa dan ruh islam di dalamnya. 


probably?

disana aku menyaksikan manusia sibuk mengejar dunia dan mungkin xterkecuali aku yang kadang2 terbawa dengan arus bersamanya. di negara asing itulah aku mengerti betapa pergantungan aku pd Allah perlu diperketat dan diperkukuh. dan mungkin itu satu2ny cara untuk aku melupakan setiap apa yang berlaku di sini. its hurt, believe me. but i really know that Allah will never give me such kind of feeling without any reason. indeed, bukan ke aku yang please Allah untuk memberikan tarbiyah dalam apa jua bentuk yang Dia suka? agar aku terus dekat padaNya? (ok sila ketuk minda dan memori anda).

such kind of life, I've never been thought before. either dalam sedar ataupun tidak. tp aku bersyukur yg aku diberikan peluang utk menjelajah bumi yg mungkin msh blm famous lg dgn tag line "tarbiyah" sekali gus menyebabkan aku terfikir utk kembali ke sana dan memulakan langkah seperti mana langkahku bermula di UM dulu. oh betapa banyaknya cabang persoalan yg menerjah kotak dan ruang fikiran. terutamanya tentang tggjwb ku di sini. dan mungkin bila difikirkan balik, mampu ke aku utk menyuburkan islam di sana? dengan  dosa setinggi gunung, mampukah aku ya Allah?? atau mungkin ini semua hny alasan utk aku atas setiap apa yg terjd di sini? sungguhpn diri ini sudah jatuh dan terduduk, bukankah iman yg menjd kayu pengukur pada setiap tindakan yang diambil tika itu? meninggalkan keluarga terumatanya umi yang tercinta, setelah perginya abah yang sgt kukasihi. (allahumma firghlahu warhamhu w'afini wa'fu'anhu). meninggalkan anak2ku yang masih kecil? meninggalkan bulatan gembiraku? meninggalkan kesemua kecintaanku? Allah xtrbayang betapa kuat dan tingginya iman para sahabat sehingga sanggup meninggalkan kesemua kesenangan dan kecintaan mereka hanya untuk agama Allah ini.  segala2nya padany yg blh membawa agama Allah ini dipuncak yg paling tinggi sesuai dengan fitrahnya. 

atau mungkin pilihan lain yg aku ad adalah bekerja dan melupakan hasrat arwah abah untuk melihat aku melanjutkan pelajaran dalam apa jua bidang yg aku sukai. sekaligus dapat meringankan beban yg dipikul oleh abg dan umiku yg mengambil kira setiap butir nasi yang masuk ke dalam perut. 

Allah.. Allah.. Allah.. pandu aku ya Allah. dalam ruang dan baki masa yang ada. 


anak tangga

dan sesuatu yang aku jangkakan sekembalinya aku ke bumi malaysia ini, adalah tentang masa depanku. mungkin sudah tiba masanya untuk aku memikirkan dengan lebih serius dan mendalam lg. sekiranya aku ingin terus melangkah dengan tag line yang aku pakai selama ini maka tiada lg main2, tiada lg elak2, tiada lg semua percaturan yang bercampur dan tidak jelas itu. keputusan harus di buat. dan semestinya dan sewajibnya IM itu sudah terbentuk dan membulat dalam diri. tiada lg rompong, tiada lg polong. tiada lg cariknya. Allahumma yusahhil. Allahumma yusahhil. Allahumma yusahhil. (amin).

tp layakkah aku utk mendalami itu semua jika dibandingkan dgn kerja dakwah yg sudah pn aku lakukan? pantaskah aku membicarakan soal itu tika diri ini masih belum cukup kuat even pd melakukan sekecil2 perkara kebaikan? sudah diberikankah lampu hijau dari Allah kepadaku? sudah redhakah Allah ke atasku? sudah lengkapkah itu semua? sedangkan trdpt pada ujian2 dan cabaran2 sebelumnya yang masih belum mampu untuk aku tangani seorang diri. sungguh perjalanan hidup ini, melelahkan. dan padanya tiada lampu merah utk berehat dan bersenang-senang. 

"maka nikmat TuhanMu yg manakah yg kmu dustakan?" (55:13)

 NCU, Taiwan

ampunkan aku Tuhan. jika sekiranya dosa2ku menghijab petunjukMu utk meresap dalam hati dan jiwaku. dan aku tetap yakin y aku adaMu Tuhan



0 ulasan: